Door gebruik te maken van onze website, of door op akkoord te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies op deze website op basis van onze privacyverklaring.
Ze waren wel te zien op prominente festivals in binnen- en buitenland, maar bereikten niet de Nederlandse bioscopen. Ten onrechte, meent Eye Filmmuseum, dat ook dit jaareen bijzondere selectie films van de internationale festivals naar Nederland haalt. Deze zomer vertoont De Fabriek iedere week één van deze films slechts driemaal, op vrijdagavond, zondagmiddag en woensdagavond.
Voor zijn film over een bende overvallers uit de banlieue die boven zijn macht grijpt, liet regisseur Rabah Ameur-Zaïmeche zich inspireren door klassieke genres als de heist-film, wraakfilm en sociaal-realistisch drama. Met de nadruk op dat laatste. Ze groeiden samen op, de vrienden uit een grauwe Parijse voorstad. De een heeft al een gezin, de ander staat op punt van trouwen. Mannen aan de onderkant van de samenleving die in één klap rijk hopen te worden. Het doelwit is een auto die een fortuin vervoert. De overval slaagt, maar de eigenaar van de buit, een Arabische prins, laat het er niet bij zitten en stuurt zijn beulen op de gang af. Gaandeweg zal deze zo zorgeloos begonnen heist-film zich ontpoppen als een grimmige reflectie op een maatschappij waarin de macht van het kapitaal zich genadeloos laat gelden. Meer Ken Loach dan Heat. Deze onconventionele genrefilm was een verrassende titel in de Forum-sectie van de Berlinale. Nummer 9 op de Cahiers du Cinéma-lijst van beste films van 2023.