Door gebruik te maken van onze website, of door op akkoord te klikken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies op deze website op basis van onze privacyverklaring.
Michael Powells klassieker (1960) over voyeurisme en de agressie van de camera werd gerestaureerd door Martin Scorseses Film Foundation. In het kader van dererelease van FabrieksKlassieker: Peeping Tom vertonen we deze maand ook de documentaire Made in Engand: The Films of Powell and Pressburger.
De schuwe Mark Lewis werkt als camera-assistent in een filmstudio. Niemand is op de hoogte van Marks psychopathisch gedrag, ook onderhuurster Helen Stephens niet, die soms met Mark uitgaat in vroeg-sixties-Londen. Michael Powells eerste lange speelfilm na de jarenlange samenwerking met Emeric Pressburger betekende vrijwel zijn ondergang als filmmaker. De film werd bij verschijning door de filmcritici neergesabeld als ‘ziek’ en ‘immoreel’ en vrijwel direct uit roulatie gehaald. Het betekende het einde van Michael Powells loopbaan als regisseur. Ook de carrière van hoofdrolspeler Karlheinz Böhm kreeg een gevoelige knauw. Peeping Tom – al lang voorzien van de status ‘klassieker’ – geldt als sleutelwerk over het voyeurisme en de agressie van de camera. Begin jaren tachtig werd de film, vooral door toedoen van Martin Scorsese, herontdekt. De film is, na eerdere restauratie op initiatief van Martin Scorseses Film Foundation, opnieuw gerestaureerd, nu digitaal.