Filmtheater De Fabriek trok in 2019 ruim 32.000 bezoekers. Daarmee zet het de stijgende lijn voort die het vorig jaar al inzette. In 2018 richtte het filmtheater zich al meer op het draaien in landelijke première waardoor het Zaanse publiek de nieuwste arthouse films meteen kreeg voorgeschoteld. Een nieuwe website met online kaartverkoop en de aanleg van een airconditioningsysteem zullen zeker aan de groei hebben bijgedragen.
De stijging is vooral te zien in de reguliere bezoekers dat dit jaar de 27.500 overtrof, ten op zichte van 25.608 vorig jaar. Schoolvoorstellingen en verhuur maken de cijfers compleet. In totaal waren er 14 uitverkochte voorstellingen. Oscarwinnaar Green Book was de best bezochte film van het jaar. Halina Reijns regiedebuut Instinct met Carice van Houten en Marwan Kenzari was de meest populaire Nederlandse film van het jaar. Een andere grote trekker in 2019 was de film De Zaanstreek uit 1927. Deze met live-muziek van de band Humph ondersteunde film trok tot twee keer toe een uitverkochte zaal.
Sinds maart 2019 heeft De Fabriek een nieuwe website waarop bezoekers meteen hun kaartje voor de gewenste voorstelling kunnen selecteren. Kaartjes voor films zijn hierdoor ook al ruim van tevoren – in sommige gevallen al een maand voor aanvang – te koop. De aanleg van een airconditioningsysteem in 2019, voor de vaak verhitte zalen in de zomermaanden, maakte het bezoekersgemak nog completer. Directeur Katrien Lamers: “Met extra vertoningen op de woensdagmiddag kunnen we in 2020 nog meer diversiteit aan onze filmvoorstellingen bieden. Maar we hopen dit jaar ook een start te maken met noodzakelijke investeringen in het pand om ons filmtheater toekomstbestendig te maken.”